top of page

EMMELY VERTELT

Mijn beleving doorheen het Pajottenland en de Vlaamse Ardennen

3-daagse doorheen het Pajottenland

“Het Pajottenland is een zachtheuvelende, vruchtbare, agrarische streek ten zuidwesten van Brussel in de provincie Vlaams-Brabant. Het wordt ook wel het Toscane van de Lage Landen,[1] en het Land van Bruegel genoemd [2] die in de streek inspiratie zocht en bekend staat als symbool voor het Pajottenland. De regio is tegenwoordig vooral bekend voor zijn streekproduct Lambiek (bier) en de afgeleide dranken FaroKriek en vooral Geuze.”

• Wikipedia

DAG 1

We vertrokken aan Erasmus richting onze eerste bestemming, na een 50-tal minuutjes wandelen kwamen we aan in Vlezenbeek, waar we de brouwerij 4Pajot bezochten. 4Pajot is opgestart door Raymond en 3 andere vrienden. Maar momenteel doet Raymond alles zelf. Hij brouwt nog op zeer ambachtelijke wijze in een kleine hoeve.

We werden er supervriendelijk ontvangen voor een kleine rondleiding en een degustatie.

Zijn bieren worden meestal extra Pajots gemaakt door toevoeging van typische Pajotse producten zoals witloofwortel, honing, zwarte haver, … allemaal uit het Pajottenland!

Gaasbeek, Het kasteel & De Krijmerie

Vanuit 4Pajot wandelden we richting Gaasbeek, waar we eerst even een stop konden maken aan De Krijmerie van Gaasbeek voor een heerlijk ijsje om dan de prachtige tuin & kasteel van Gaasbeek te bezoeken! De voorloper van dit kasteel werd reeds in de 14de eeuw gebouwd. Maar werd meermaals gesloopt en heropgebouwd. Op het einde van de 19de eeuw nam Arconati Visconti het over om haar kunstcollectie hier te presenteren die het in 1921 schonk aan de Belgische staat. 3 jaar later werd het een museum.

Het kasteel vonden we wel echt indrukwekkend, het was enorm mooi om te zien! Je kan er ook de museumtuin bezoeken.

Boerenmarkt Gaasbeek

Na even wandelen kwamen we uit op de boerenmarkt van Gaasbeek, we hadden veel geluk want de kraampjes waren rond 14 uur aan het opstellen waardoor we nog wat lekkere wafels konden kopen voor onderweg. De mensen achter de kraampjes waren supervriendelijk en legden alles uit over hoe je echt artisanale producten moet gebruiken om op deze markt te mogen staan!

We wandelden verder door de mooie velden en natuur van het Pajottenland tot we aankwamen op de markt van Lennik. Hier konden we het Brabants trekpaard bezichtigen.

Van daaruit ging de tocht verder tot Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek. Dit is het mooiste dorp van Vlaams Brabant! Het was gezellig maar ook wel kleiner dan verwacht!

Na een tijdje liepen we ook de Zepposmolen voorbij, de laatste molen met wieken die nog maalvaardig is in het Pajottenland. Hier waren we wel al uitgeteld, vooral ik dan, ik wandel meestal maar een 5-tal km als ik al eens ga wandelen. Dus het was zeker wel een uitdaging!

Gelukkig was vanaf hier het einde in zicht!

Aankomst bij B&B De Woestijn

Rond 19u kwamen we aan bij B&B De Woestijn! Wauuw wat een aanrader!

Ilse stond ons op te wachten bij aankomst en was direct super enthousiast en uitnodigend.
Ze toonde ons met plezier alle kamers en ruimtes van haar B&B.

Het avondeten werd door haar gemaakt en geserveerd, waar ze ook nog een gezellige babbel deed. We gingen vroeg slapen na het eten, want we waren toch wat uitgeteld na de lange wandeling.

Toen we wakker werden stond er echt een heerlijk ontbijt op tafel. Alles was er! Van eitjes, tot yoghurt, koffiekoeken en fruit. Niks schoot te kort. Ook hier dacht ze echt aan de streek van het Pajottenland, want heel het ontbijt zat vol met verborgen pareltjes die in de streek gemaakt worden. Zoals de confituur van Zoete Potjes, de choco, yoghurt en noem maar op!

Na ons goed vol te steken begon onze reis weer, en wat waren we blij toen we buiten stapten! Sneeuw!! Alles lag onder een wit dekentje, wat ons terug veel goesting gaf om te vertrekken.

Dag 2

Vanuit B&B De woestijn stapten we richting Gooik. In de sneeuw was dit natuurlijk superleuk om te doen. Zo ging de tijd ook erg vlot vooruit.

We kwamen aan bij Volkscafe De Cam. Vlak naast het café is er ook een geuzebrouwerij wat ook altijd leuk kan zijn als je er eens binnen zou mogen kijken!

We wandelden verder richting Kesterheide over Kester naar Pepingen. In Pepingen kan je een stop maken bij hoevebakkerij ’t Keekje voor een lekkere mattentaart of een koffiekoek!

Na nog een lange tijd wandelen door de velden en de natuur kwamen we aan bij Café Terlindenhof waar Sofie ons ook vol enthousiasme ontving. Sofie is een echte dorpsfiguur, ze babbelt er op los en is nieuwsgierig naar wat je allemaal doet. Vol trots zal ze je een koffie of een ander lekker drankje serveren. In de zomer is er ook een erg groot terras en een speeltuin waar de kinderen op los kunnen ravotten. Als je even een pauze nodig hebt is Café Terlindenhof een echte aanrader!

Kasteel en park Terrijst

Vanaf Terlindenhof zijn de bestemmingen dichter opeen. Op een kwartiertje wandelen kom je al aan bij kasteel en park Terrijst. Hier is echt een gigantisch mooie tuin om doorheen te wandelen, en kan je eens een stop maken aan het kasteel voor een lekkere pannenkoek of chocomelk! Aan het kasteel kwamen we ook in contact met de voorzitter van Pajottenland+ en burgemeester van Gooik, Michel Doomst! Wat een aangename man, hij vertelde met plezier over het Pajottenland.

B&B GE RUST

Het duurde niet lang voor we aan de eindbestemming waren na kasteel Terrijst. Want B&B GE RUST ligt ook op het domein! Pascal stond ons op te wachten en toonde de kamers. Als architect zijnde vertelde hij vol lof over de inrichting van de kamers en het idee rond de natuurelementen die hij erin verwerkte. Zo had hij de kamer water, wat eenvoudig wordt weergegeven door een cirkel die blauw is. Dit maakte hij duidelijk met een blauwe cirkeldouche in de ruimte te plaatsen en een druppel in blauwe lichten achter het toilet.

De vuur-kamer is op dezelfde manier opgebouwd maar dan met een rode driehoek als douche en een vlammetje met rode lampjes. Hij wilt graag ook nog een gele aarde-kamer maken. Maar dat is voor de toekomst!

Het avondeten werd geleverd dit keer. We kregen typische Pajotse gerechten voorgeschoteld. Van konijn tot hutsepot. Na het eten gingen we nog even kaarten en iets drinken om tot slot onder de veren te duiken.

Dag 3

Opstaan! We werden wakker en testten direct de speciale douche uit (ja dat kan je moeilijk laten he) om daarna de deur open te trekken en een lekker ontbijtje op tafel zien staan!

Koffiekoeken, beleg, … Een lekker Vlaams ontbijt. We staken ons weer vol om genoeg energie te hebben voor onze laatste dag wandelen in het Pajottenland, wuifden gedag en startten onze tocht.

Het was eerst een heel modderpadje langsheen het Bos Ter Rijst want de regen en sneeuw waren goed vermengd met de lemige ondergrond. Na het slieren en schuiven kwamen we via vlot bewandelbare wegen stappen richting de Kubus Van Herne.

Kubus van Herne

Hier rustten we even uit in de kubus. Wist je dat er trouwens 4 kubussen zijn die de solidariteit tussen de 4 woonkernen uit het groene kwadrant symboliseren? Degene in Herne is genoemd naar Pieter Bruegel.

Waltrudismolen

Van daaruit gingen we richting de waltrudismolen doorheen de velden. Ook wel de Hernemolen genoemd! Het is een graanwatermolen die al vermeld stond in 1219.

Van daaruit wandelden we langs het standbeeld van Urbanus. Want ja! Urbanus is van Tollembeek (Galmaarden), vlakbij Herne! En dus uit het Pajottenland!

Vollezele

We liepen in Vollezele langs het Museum van het Belgisch Trekpaard. Als je zo inplant dat je op zondag hier voorbijloopt kan je het museum een bezoekje brengen! De vrijwilligers van het museum zijn echt superlief & geven je alle uitleg rond het Belgisch Trekpaard en zijn geschiedenis.

Even later kwamen we Stijn tegen van Pajot Experience op zijn Vespa.
Klinkt de wandeling toch iets te vermoeiend? Dan kan je bij Stijn een vespa huren voor zolang jij wilt! Superleuke afwisseling met het wandelen & zeker de moeite in het heuvelachtige gebied van het Pajottenland.

B&B Hof ter Haegen

Tot slot kwamen we op de 3de en laatste dag in het Pajottenland aan in B&B Hof ter Haegen. Dit is een enorm mooie locatie om te overnachten en is vlakbij de Vlaamse Ardennen!

Het is een 18e eeuwse vierkantshoeve waar in de 20ste eeuw Brabantse trekpaarden werden gefokt en verkocht. Je wordt hier zeer vriendelijk ontvangen door Sandra en krijgt enorm veel tips over de activiteiten die je in de buurt kan doen.

3-daagse doorheen de Vlaamse Ardennen

Dag 4

Vanaf Hof ter Haegen vertrokken we richting Bosberg.

Hier op de top heb je El Faro een gezellig eetcafé!

We zitten momenteel op de grens van de Vlaamse Ardennen en het Pajottenland.
Van hieruit vertrok de tocht dieper in de Vlaamse Ardennen.

We wandelden door het Respaillebos, wat supermooi was want de weergoden hadden het ons gegund en alles onder een wit lakentje gelegd, we liepen langs de Wambashoeve en zo gingen we verder naar De Muur van Geraardsbergen. Jawadde moet niet simpel zijn om daar op te fietsen! Bovenaan heb je de kapel van de Oudenberg, hier namen we natuurlijk ook een kijkje, de kapel was relatief klein maar wel erg mooi! Je geniet tevens ook van een enorm mooi uitzicht van de gehele Dendervallei vlak aan de kapel. Wist je trouwens dat er gefluisterd wordt dat de Oudenberg een grafheuvel zou zijn?

Vandaar uit gingen we richting het centrum van Geraardsbergen, zo liepen we voorbij de Bartholomeuskerk. In het centrum troffen we daarnaast de orginele Manneken-Pis aan. Bovendien kan in het museum van Manneken-Pis het ontstaan van dit plassertje teruggevonden worden.  Verder richting het water genoten we van een heerlijk broodje. Wat een gezellig stadje ook! Het heuvellandschap van de Vlaamse Ardennen zie je ook enorm terugkomen in Geraardsbergen, wat het extra leuk maakt erdoorheen te wandelen.

Via het steegje Boerenhol verlieten we opnieuw de binnenstad om richting Boelarebos te trekken. Wat een mooi beukenbos! Je ziet intussen echt het verschil tussen het Pajottenland en de Vlaamse Ardennen. De heuvelige landschappen worden steeds meer vervangen door stijle kleine bergjes en dichte bebossing.

Eens uit het Boelarebos liepenn we langs de luchthaven van Geraardsbergen. Hier wordt er in de zomermaanden vaak met zweefvliegentuigen gevlogen en een grote vliegtuigshow gehouden. Vlakbij troffen we het Bruggenhuis aan. Dit is een café’tje vlak naast de dender! Toen we toekwamen waren er mensen aan het vissen, was het niet aan het sneeuwen zeg je? Ja haha, we verschoten er ook van!

We liepen het Bruggenhuis binnen en werden direct hartelijk ontvangen. Wat een aanrader, alle streekbieren zijn er te vinden! Je leert er ook de cultuur van de Vlaamse Ardennen beter kennen want de eigenaar heeft er enorm veel kennis van en is maar al te bereid om die met jou te delen! In het Bruggenhuis worden ook concertjes gegeven, zowel binnen als op het buitenterras. Ze maken tevens ook gebruik van vele producten uit de streek, zo zijn zelfs alle borden en andere keramiek gemaakt door een pottenbakker uit de buurt! (naam toevoegen zie interview)

Vanaf het Bruggenhuis gingen wij te voet verder langs de Dender, maar voor degene die eens willen afwisselen kan je vanaf het Bruggenhuis ook een kano huren om de tocht verder te zetten! De wandeling langs de Dender was zeer fijn, het zonnetje zat op ons gezicht en scheen op het water.

Na het verlaten van de Dender stapten we doorheen Kortelake. Dit is een natuurgebiedje langsheen de Dender bestaande uit populierenbos en moerasbos. Geleid door een romeinse legden we de laatste loodjes van de dag af. Want ow, daar was Zarlardinge al, waar tevens ook onze eerste slaapplaats in de Vlaamse Ardennen zich bevond, namelijk B&B Molen Ter Walle. De gastvrouw helpt je enorm graag, ze voorzien een heerlijk ontbijt en de kamers zijn volledig ingericht volgens de Feng Shui om zo nog beter tot rust te komen! We namen een douche en aten een lekker avondmaal. Toen we wakker werden kwam er een heerlijk ontbijtje aan de deur dat we de dag voordien zelf mochten samenstellen! Superleuk toch?

Dag 5

Vandaag werden we opnieuw wakker met een stralende zon. Vlakbij de B&B konden we terug inpikken op de route. Wanneer even wordt afgeweken kan vakantiepark de Kleppe worden bezocht. Dit is een vakantiepark voor mensen met een beperking waar we snel even een kijkje gingen nemen. De mensen waren enorm gastvrij en legden direct uit waar vakantiepark De Kleppe juist voor stond en wat er te beleven viel. Buiten waren er superveel diertjes! We gaven de konijntjes een knuffel & liepen langs ezeltjes, geiten en noem maar op! Vanaf het vakantiepark liepen opnieuw doorheen de velden en Bos de Kollebroeken. Zo kwamen op een punt met een prachtig uitzicht op Parikebos. Vandaar was niet ver meer wandelen om doorheen het Steenbergbos te ploeteren. De vele brugjes zorgden voor een unieke sfeer doorheen het bos.

In die gebied liggen er verschillende bossen die tot de Everbeekse bossen behoren. Hierdoor kwamen we al snel aan bij Hayesbos. In dit bos treffen we een diepe kuil aan doordat het hier enorm heuvelachtig is. Hierdoor is het zelfs mogelijk om naar beneden te glijden in de sneeuw !  Op deze dag kwamen we niet echt stadjes en dorpen voorbij dus hadden we een lunchpakket gemaakt bij B&B Molen Ter Walle dat we in het Hayesbos opaten. Hierdoor waren we beschermd tegen de ijzige wind tijdens onze lunch.

In deze buurt zijn er ook veel B&B’s te vinden zoals het  Stille genoegen, een B&B waar een boerderij aan verbonden is en de Groene Weg. Na al deze bossen wat het opnieuw aan de beurt om langsheen de velden het volgende natuurgebied te bereiken. Tussendoor liepen o.a. langsheen de Verrebeekmolen en de kerk van Opbrakel.

We passeerden ook het Stille Genoegen, ook een B&B waar een boerderij aan verbonden is.

En even verder kwamen we aan in natuurreservaat ’t Burreken. Na wat wandelen kwamen we aan de bramentuin toe waar we Dirk Criel tegenkwamen. Hij vertelde ons met plezier meer over het natuurreservaat en de vele andere natuurgebieden in de Vlaamse Ardennen die de moeite meer dan waard zijn.

Wist je dat hier vlakbij ook een bivakzone is? Namelijk de wereldboom. Als je dus nog meer van de natuur wilt genieten kan je een B&B overslaan en hier met de tent overnachten!

Even verder kwamen we aan in de volgende B&B. Namelijk B&B Refuge Kappeleberg.

Wauw! Wat was het er mooi! De B&B is een gerenoveerde vierkantshoeve met een 7-tal kamers. Allemaal om te mooier. Vooral de gemeenschappelijke ruimte viel enorm in de smaak. We sprongen de douche in en kwamen daarna direct allemaal samen aan de open haard waar we van een heerlijk aperitief konden genieten.

Even later mochten we onze moegewandelde beentjes onder tafel schuiven.

Hmmm de eigenaar heeft een diploma van Spermalie en dat konden we wel smaken!

Voor, hoofd en nagerecht het was allemaal om de vingers bij af te likken.

We genoten nog van een paar drankjes verder aan de openhaard om dan onder de wol te kruipen.

Dag 6

Goeiemorgen! We maakten ons klaar en waren al benieuwd naar het ontbijt na het heerlijke avondeten. Natuurlijk ook weer alles erop en eraan, we aten de buikjes rond en onze tocht ging verder. De laatste dag van de zesdaagse!

De wandelroute passeert vlakbij Horenbecca, hier kan je iets eten, van de welness genieten en overnachten als de benen nog wat extra rust nodig zouden hebben! Bovendien bieden ze de mogelijkheid voor het huren van een scooter. Wat later kwamen we aan het gehucht Korsele dit in Horebeke ligt. Hier kwamen we in contact met Alain, een gids van de Vlaamse Ardennen!

Hij nam ons mee binnen in een Protestants schooltje dat nu wordt gebruikt als museum. Hij vertelde ons veel over de geschiedenis van zowel Korsele, Protestantisme als de Vlaamse Ardennen zelf. Wat later nam hij ons ook mee in de Protestantse kerk van Korsele en vertelde ons de vele verhalen hoe ze werden verafschuwd door de Christenen en ze vaak in angst moesten leven door hun geloof. Aan de kerk was er ook een begraafplaats, deze kwam pas later want vroeger werden vele Protestanten begraven in een tuin. Wist je dat er destijds vaak Christenen waren die deze lijken opgraafden om deze voor de voordeur van familie te plaatsen? Ze deden dit omdat ze hen zagen als verraders.

Wauw, in ieder geval als je dus wat wilt bijleren over de geschiedenis van de Vlaamse Ardennen raad ik zo een gids zeker en vast aan! Alain, of een andere gids gaat je kennis enorm doen verrijken op een super aangename manier!

Van daaruit liepen we verder richting de Molenberg in Zwalm. Dit is een smalle kasseiweg ten zuidwesten van Sint-Denijs-Boekel waar we later ook passeerden!

Vroeger was dit de laatste helling van het Omloop het Nieuwsblad. Dit konden onze beentje erg goed voelen. In Zwalm zijn er trouwens vele oude molens te zien, iets om in de gaten te houden.

Vanaf de Molenberg was het dalen richting Sint-Denijs-Boekel. Wie ondertussen moe is geworden kan hier de trein nemen. Maar geen haar aan ons heeft dacht eraan met de eindstreep in zicht te stoppen want niet veel later kwamen aan de Zwalmbeek. Langsheen de Zwalmbeek kunnen er verschillende cafeetjes worden gevonden.

De Kaaimeersen was het volgende punt op de route. Weet je nog dat ik zei dat het sneeuwde? Ja het was tevens ook al een tijdje aan het vriezen dus besloten we daar toch even de kans te wagen en het ijs op te duiken. Plezier gegarandeerd! Maar geen zorgen, ook zonder ijs is de Kaaimeersen de moeite echt meer dan waard.

Dichtbij loopt bovendien de schelde en kwamen stilaan aan eindpunt van de wandelzesdaagse. Wel treffen we nog in de kaaimeersen de kaaihoeve aan. Dit is een natuurcentrum terug waar u met plezier zal worden ontvangen en er een gids meer uitleg kan geven over het gebied. Een 300 tal meter verder stopten wij, maar wie zin heeft kan vanaf hier nog een dagje extra wandelen via de GR 122 Scheldeland en uitgestippelde route door Bram kan je de route voltooien tot Gent!